SprzętPan L. buduje syntezator

Rozmowy na temat syntezatorów, modułów etc.

Moderator: fantomasz


Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

Pan L. buduje syntezator

#111925

Post autor: LutZek »

Witam serdecznie w tym temacie :).

Otóż – jestem studentem piątego roku Elektroniki i Telekomunikacji i na pracę magisterską muszę stworzyć ten.. no... yyyyy.... w pełni funkcjonalny, polifoniczny syntezator :). Mam na to 8 miesięcy. Niestety nie miałem możliwości nigdy grać na leciwym syntezatorze analogowym, dlatego będę musiał podpytać co nieco o pewne sprawy, stąd tutaj moja obecność :).

Nie jest to mój pierwszy tego typu instrument – jako pracę inżynierską również zaprojektowałem syntezator typu virtual analog. Posiadał on 4-głosową polifonię – 4 cyfrowe oscylatory, 4 generatory obwiedni i wyjście na własnoręcznie robiony modulator sigma-delta. Ze względu na brak czasu nie zdążyłem do układu dorzucić odpowiedniego wzmacniacza, żeby coś nagrać, a także kulało sterowanie (nie było klawiatury, układ sterowany był czterema przyciskami i enkoderem służącym do ustalania wysokości dźwięku). Układ generował przebieg sinusoidalny, prostokątny, piłokształtny i trójkątny. Sprzęt został zarekwirowany przez uczelnię, toteż póki co nie mogę go tutaj pokazać.

Co do obecnego syntezatora – przede wszystkim – musi być wykonany fizycznie – klawiatura + obudowa + porządny układ sterowania z „potencjometrami”, wyświetlaczem itp. Dodatkowe założenia projektowe – 16 oscylatorów, generator obwiedni na każdy oscylator, 2xLFO, filtry dolno i górnoprzepustowy, modulacja częstotliwości, mnożenie sygnałów, zgodność ze standardem MIDI, aftertouch (jeśli zdążę), w skrócie – spora krowa, dużo roboty i 8 miesięcy czasu.

Na szczęście współczesna technika cyfrowa i możliwość komputerowego modelowania układów znacznie upraszcza sprawę i wiem, że jako typowy nerd - jestem w stanie to zrobić :).

Zacząłem modelować już oscylatory. Do połowy przyszłego tygodnia mam nadzieję je skończyć. Cały opis toru generowania planuję zakończyć do połowy grudnia. Do połowy stycznia planuję zaprojektować hardware. Pod koniec lutego chciałbym mieć gotowy hardware i przystąpić do programowania układów wyjściowych, procesora wspomagającego itp. Testy na początku maja.

W tym temacie chciałbym zadawać pytania, na których nie mam czasu szukać odpowiedzi w internecie i literaturze, a Państwo mogą znać na nie odpowiedź. Mile widziane wszelkie pomysły, wskazówki itp.

Ten post jest tylko przywitaniem :). Za parę godzin wrzucę pierwsze pytania :).

Pozdrawiam

Pan L.

PS. Życzcie powodzenia ! :)
Ostatnio zmieniony 14 sty 2017, 23:30 przez LutZek, łącznie zmieniany 3 razy.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Belmondo
Habitué
Posty: 5846
Rejestracja: 10 maja 2004, 12:59
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: W-wa
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania: muzyka !!!
Status: Offline

#111928

Post autor: Belmondo »

Wreszcie jakis cekawy temat sie szykuje :handup:
Mam od razu takie uwagi/pytania: jakie sa zalozenia co do samego instrumentu, zalozenia co do jego konstrukcji, ok, ale to troche malo, jakie maja byc mocne jego strony, co ze sterowaniem, dlaczego akurat takie a nie inne komponenty, itd. ?

8 miesiecy, hmmm, powodzenia ;) !


Let us be thankful we have commerce. Buy more. Buy more now. Buy. And be happy

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#111929

Post autor: LutZek »

Dziękuję za odpowiedź :hi:

Nie ukrywam, że z tych pytań najwięcej kłopotu sprawia mi „jakie mają być jego mocne strony” :)
Abstrahując od profesjonalnych instrumentów i oceniając ten projekt w klasie syntezatorów amatorskich myślę, że polifonia brzmiąca jak syntezator analogowy :). Zazwyczaj jeżeli ludzie projektują tego typu sprzęt to są to syntezatory monofoniczne o dość ubogich możliwościach edycyjnych.

Ogólnie cała idea polega na sprytnym operowaniu sygnałem PCM. W pamięci ROM zapisane są próbki podstawowych przebiegów. Przez oscylator pojmuję fragment układu odpowiedzialny za wybór odpowiedniej próbki dla odpowiedniej częstotliwości. Próbki są wybierane z częstotliwością 44100Hz. Dalej już jak w standardowej syntezie analogowej :).

Panel czołowy instrumentu ma przypominać ten z korga MS-20. 16 oscylatorów podzielone będzie na dwie grupy edycyjne. Jeżeli aktywowana będzie tylko grupa VCO1 lub VCO2 , będzie można zagrać jednocześnie 16 dźwięków o różnej częstotliwości. Jeżeli będą aktywowane obie grupy – dźwięków będzie 8. Właściwie powinienem napisać DCO, ale z racji tego, że jest to projekt virtual analog, operujmy może nazewnictwem analogowym, do którego większość osób jest przyzwyczajona :).

Chciałbym również wprowadzić możliwość łączenia poszczególnych modułów za pomocą zewnętrznych przewodów. W praktyce może to być odrobinę skomplikowane, ale do tego tematu przejdę bardziej szczegółowo niedługo :).

Z racji tego, że edycja parametrów odbywa się za pomocą enkoderów (lub jak kto woli przetworników cyfrowo-impulsowych) wynika stąd jeden problem – nie można wokół nich zrobić podziałki, gdyż enkoder nie ma początku i końca skali, obraca się w nieskończoność. Zaimplementowany wyświetlacz jest potrzebny do wyświetlania najważniejszych parametrów. Mam jeszcze inne rozwiązanie na to w postaci pasków diodowych dookoła każdej gałki, natomiast nie zdążę tego zaimplementować w tym syntezatorze. Być może w następnym ;D Łatwiej jest mi wrzucić enkodery i wyświetlacz, niż bawić się z rzeczywistymi potencjometrami i badać na nich napięcie.

W razie wątpliwości chętnie udzielę dalszych odpowiedzi :).

Promotor radzi mi, żebym przyhamował i zrobił coś prostego, ale ciężko, kiedy jest się tak nakręconym na temat, a szczególnie wtedy kiedy praca po prostu idzie do przodu :).

Projektowanie syntezatora to spore wyzwanie intelektualne, bo jest całą masa małych szczegółów, które trzeba zawczasu przewidzieć :) (patrz pytanie 2).

Pytań mam całe mnóstwo :). Natomiast zacznę od czterech dość pilnych :).

Pytanie 1.
Kategoria polifonia :). W poprzednim syntezatorze sygnały z poszczególnych oscylatorów po prostu sumowałem i wyrzucałem na wyjście. Jak to się ma do większej polifonii? Czy też realizuje się to poprzez zwykłą suma sygnałów z każdego toru fonicznego, czy też muszą być one jakoś skalowane, żeby jak najlepiej wypełniać pełny zakres napięcia wyjściowego? Czy dobrze pamiętam, że sygnał audio zawiera się w przedziale +/- 1.75V? Wówczas na każdy tor foniczny przypadałoby 218.75 mV :/.

Pytanie 2.
Ponownie kategoria polifonia :). To jeden z tych szczegółów o których wspomniałem parę zdań wcześniej. Mam teraz pewien problem nad którym zastanawiam się od paru dni. Załóżmy sytuację, w której generator obwiedni jest ustawiony na dość długi czas wybrzmiewania - załóżmy 2 sekundy. Grający natomiast wciska ten sam klawisz co pół sekundy, w związku z czym dźwięk nie zdąży do końca wybrzmieć, nim przyjdzie żądanie jego ponownego zagrania. Jak to się w praktyce realizuje? Czy w takiej sytuacji za każdym razem angażować do tego nowy oscylator i tor foniczny, a tamtemu dać po prostu wybrzmieć, czy też używać tego samego toru fonicznego i przy każdym wciśnięciu klawisza płynnie przejść z fazy wybrzmienia ponownie do fazy narastania? :) (Wersja druga byłaby łatwiejsza do wykonania :P )

Pytanie 3.
W przypadku cyfrowej realizacji takiego układu fragment toru może wyglądać np. tak Oscylator → Filtr → Generator obwiedni (VCA) → Mieszacz sygnału → Modulator wyjściowy. Pytanie moje jest takie – czy filtracji muszę podawać każdy sygnał z oscylatora osobno, czy mogę poddać temu już zmiksowane / zsumowane sygnały? To by bardzo ułatwiało sprawę, bo nie musiałbym używać po 16 filtrów FDP i FGP, tylko wystarczyłoby po 2. W sumie jest to zagadnienie kluczowe dla projektu, gdyż nie jest możliwe na tym scalaku pomieścić 16 oscylatorów, 16 generatorów obwiedni, 32 filtry i układy sterowania.

Pytanie 4.
Skąd wytrzasnąć klawiaturę 4 lub 5-cio oktawową? Potrzebowałbym zestaw klawisze + podstawka + sterownik i jakąś dokumentację, żebym wiedział jak odczytać z niego dane. Jest coś takiego dostępne w sklepach, czy lepiej wymontować z jakiegoś po taniości kupionego na allegro starego instrumentu?

Pozdrawiam :)
Ostatnio zmieniony 14 sty 2017, 23:33 przez LutZek, łącznie zmieniany 7 razy.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

froese1983
Ekspert
Posty: 196
Rejestracja: 13 wrz 2009, 19:33
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Ciekawe pytanie
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#111941

Post autor: froese1983 »

Rzeczywiście jak powiedział Belmondo w końcu forum się ożywi.Na forum znajdziesz niezłych "mechaników" w tej dziedzinie, chociażby Radek T. Czekaj na odpowiedzi.
Aha fajna byłaby fotorelacja z postępów w budowie. No i efekt końcowy. Powodzenia.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Belmondo
Habitué
Posty: 5846
Rejestracja: 10 maja 2004, 12:59
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: W-wa
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania: muzyka !!!
Status: Offline

#111944

Post autor: Belmondo »

[quote="LutZek"][/quote]

Wiesz, jezeli instrument nie bedzie mial mocnych stron bedzie po prostu zlepkiem modulow generujacych jakies dzwieki, nie wiem tez co wtedy powiedza oceniajacy. Polifonia- fajnie, ale biorac pod uwage brzmienie, imho jakosc filtrow jest kluczowa dla brzmienia tego typu instrumentu i tu bym raczej zrezygnowal z tylu oscylatorow (albo obwiedni dla kazdego) na rzecz pracy nad filtrami (i dodalbym inne przebiegi niz podstawowe). Enkodery sa jak najbardziej ok.
Co do pytan,
1. Popatrz tutaj: http://www.soundonsound.com/sos/dec00/a ... nthsec.asp i tu: http://www.soundonsound.com/sos/jan01/a ... nthsec.asp
2. Dla uproszczenia pewnie lepiej by bylo gdyby wcisniecie klawisza na nowo triggerowalo obwiednie.
3. Imho filtorwanie kazdego oscylatora z osobna jest ciekawa opcja, ale ja bym tutaj naprawde nie szalal i filtrowal sume.
4. Pewnie najlepiej kupic jakis stary uszkodzony instrument albo pojsc tropem modulu brzmieniowego do sterowania przez midi.


Let us be thankful we have commerce. Buy more. Buy more now. Buy. And be happy

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#111957

Post autor: LutZek »

Jeżeli chodzi o oceniających, tzn. promotor / recenzent / komisja - dla nich ważna jest strona elektroniczna, czy urządzenie działa w sposób poprawny :).

Z ustaleniem "mocnych stron instrumentu" jest taki problem, że nie mam doświadczenia w tej materii :). Do tej pory grałem na fortepianie, pianinach cyfrowych, różnych keyboardach z predefiniowanymi ustawieniami. Od dwóch lat mam korga m3 (bez modułu radias), ale do tej pory nie miałem czasu się nim pobawić. W skrócie - nie jestem obyty z syntezatorami, więc nie jestem w stanie stwierdzić co może być jego mocną stroną poza tym, że gra :). Nie mam kompetencji :) - to trochę jak zapytać kontrabasistę czy woli grać na skrzypcach czy altówce :D.

Jeżeli nie jest konieczne stawianie filtrów na każdy oscylator, to nie jest źle - myslę, że uda mi się zaaplikować przyzwoite filtry w sytuacji gdy wystarczy jeden FDP i FPP :). Zastanawiam się również nad dodaniem bardziej niestatndardowych przebiegów, gdyż z punktu widzenia technicznego - jest to zdecydowanie najmniejszy problem :). Wystarczy wpisać kolejne próbki do pamięci ROM i dodać jeden mały układ scalony ;)
.
Ad 1. Dziękuję za linki :). Pierwszy z tych artykułów wpadł mi w ręce jakiś tydzień temu, natomiast następny widzę po raz pierwszy :).

Ad 2. W sterowniku oscylatorów zaimplementowałem już rozwiązanie, w którym po ponownym wciśnięciu tego klawisza przechodzi się w tym samym oscylatorze z fazy wybrzmiewania do fazy narastania.

Ad 4. Zdecydowałem się w końcu na kupno jakiegoś keyboardu i wymontowaniu z niego klawiatury. Jeszcze nie podjąłem jeszcze decyzji, zapewnie będzie to jakaś leciwa "tanizna". Zacznę od odnalezienia odpowiedniej dokumentacji.

Aktualnie jestem na etapie przeglądania dokumentacji technicznej Korga MS-20, żeby zrozumieć co się kryje za niektórymi "wtyczkami" w prawej części panelu :).

Pytanie 5. Czy syntezatory analogowe z tamtych lat miały możliwość płynnego modelowania sygnału trójkątnego ("kąta" narastania i opadania przebiegu)? Pytam, bo coś takiego mogłoby być "potencjalnie problematyczne" w implementacji, a przynajmniej byłoby dość zasobożerne :).

Pytanie 6. Czy coś takiego jak przesuwanie w fazie sygnału z VCO2 względem VCO1 ma sens?:)

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi :)
Ostatnio zmieniony 14 sty 2017, 23:34 przez LutZek, łącznie zmieniany 1 raz.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Belmondo
Habitué
Posty: 5846
Rejestracja: 10 maja 2004, 12:59
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: W-wa
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania: muzyka !!!
Status: Offline

#111976

Post autor: Belmondo »

Jesli znasz fortepian i pianina cyfrowe to moze skup sie na odpowiedniej akcji klawiszowej.
Nie znam oceniajacych, ale jestem przekonany, ze jesli zrobisz cos lepiej niz poprawnie, to nawet w przypadku jakiejs wpadki gdzie indziej beda patrzec zyczliwiej. Taka sugestia tylko.

W kwestii filtrow przy takiej budowie instrumentu to ja bym poszedl w kierunku filtrow analogowych, nie wiem jak w tym temacie sie poruszasz. W kazdym razie absolutne minimum to rezonujacy (najlepiej samooscylujacy) lpf. Ogolnie jest tu ogromne pole do popisu.

Co do pytan:
5. Syntezatory analogowe nie, ale software'owe (emulujace synteze analogowa) juz tak.
6. Jesli przebiegi sa takie same to oczywiscie nie, natomiast gdy przebiegi sa rozne (najlepiej troche bardziej skomplikowane niz podstawowe) to tak.


Let us be thankful we have commerce. Buy more. Buy more now. Buy. And be happy

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#111977

Post autor: LutZek »

Oczywiście - jak coś robić, to robić porządnie :). Bardzo chciałbym zrobić do tego filtry analogowe, ale spójrzmy prawdzie w oczy - nie wyrobię się w czasie :(. Mimo to mam już zamówioną literaturę na ten temat. Problemem tutaj nie jest sam projekt filtru, tylko jego wykonanie i odchylenie praktyki od modelu teoretycznego. Do tego każda pomyłka będzie generowała spore koszty i opóźnienia. Jestem zdania, że póki co tworzenie analogowego filtru rezonującego to duże ryzyko biorąc pod uwagę terminy. Nie mniej przyjrzę się sprawie, a jeśli się nie uda - nie mam zamiaru poprzestać na tym modelu :).

Myślę, że zastosuję przesuwnik fazowy, po jest to bardzo prosty element. Dzisiaj w autobusie wymyśliłem też prosty i całkiem efektywny układ modelowania sygnałów podstawowych, który również pozwolę sobie zaimplementować :).

Pozdrawiam



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Stefan
Habitué
Posty: 1750
Rejestracja: 27 sie 2005, 13:23
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Katowice
Jestem muzykiem: Tak ♫♫
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Kontakt:
Status: Offline

#111978

Post autor: Stefan »

Popieram projekt, ale jako użytkownik mam ważne pytania:
- czy to ma być syntezator "pola Walki" czy do domowego (studyjnego) zacisza?
- jaka jest najważniejsza cecha wyróżniająca ? Bo to że musi ją mieć Twój instrument to oczywiste. Zaznaczam że nie chodzi tu o cenę.
- w jakim stopniu ma być oryginalny i niezależny, a w jakim gotowy do współpracy z istniejącymi modelami ?

Może to banalne, ale radze rozważyć te kwestie na etapie projektowania - służę ewentualnym wsparciem.

Powodzenia :hi:


Biedni są nie ci, którzy mają mało, ale ci, którzy potrzebują wiele.

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112012

Post autor: LutZek »

W planie ma być to syntezator do domowego / studyjnego zacisza :). Nie będzie wyposażony w żaden sampler czy sekwencer. Będzie to urządzenie raczej niezależne. Jeżeli zdążę - będzie możliwość podłączenia sekwencera przez złącze MIDI, natomiast w tym modelu nie przewiduję możliwości przesyłania innych komunikatów niż te związane z włączeniem / wyłączeniem określonego tonu (znów ta sama przyczyna - "bo czas"). Planuję jednak, żeby była możliwość podłączenia np. innego syntezatora modularnego, zgodnego ze standardem +/- 5V.

Ostatnie 5 dni to była ostra walka z materią i złośliwością rzeczy martwych. Z doniesień z pola bitwy - skończyłem blok oscylatorów lub inaczej - nadałem podstawową funkcjonalność tj. generowanie przebiegów i zarządzanie oscylatorami na podstawie komunikatów sterujących. W tym bloku zostało mi jeszcze do implementacji Portamento i pewien autorski układ dodatkowego modelowania sygnałów podstawowych oscylatora :).

Aktualnie kombinuję nad tą klawiaturą. Gdybym chciał kupić oddzielnie klawiaturę, to jedynym producentem na jakiego trafiłem jest fatar. Koszt takiego rozwiązania - klawiatura 5 oktaw, 120E + sterownik 59E, więc nie jest to nazbyt korzystna cena. Myślałem więc, żeby wybebeszyć jakąś używaną klawiaturę sterującą od M-audio. Na marginesie - czy rozkręcając jakiś keyboard taką klawiaturę mogę wyjąć w całości, czy zdarza się tak, że jest ona zespolona z obudową? Innymi słowy - czy jest to autonomiczna konstrukcja, czy obudowa tworzy np. podstawki do klawiszy itp?
Ostatnio zmieniony 02 lis 2015, 21:21 przez LutZek, łącznie zmieniany 1 raz.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Stefan
Habitué
Posty: 1750
Rejestracja: 27 sie 2005, 13:23
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Katowice
Jestem muzykiem: Tak ♫♫
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Kontakt:
Status: Offline

#112013

Post autor: Stefan »

Raczej możesz wymontować klawiaturę w całości, ale rozwiazania są różne (gąbki przewodzące, blaszki, mikroswitche itp) Chyba lepiej w ogóle zrobić moduł do podłączenia z dowolna klawiaturą USB.


Biedni są nie ci, którzy mają mało, ale ci, którzy potrzebują wiele.

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112042

Post autor: LutZek »

Mały raport z placu boju.

Zamodelowałem już:
-oscylatory;
-układ zarządzania oscylatorami;
-pamięć ROM i sterownik pamięci ROM;
-układ dodatkowego modelowania sygnału oscylatora (muszę go jeszcze rozszerzyć o pewną opcję)
-LFO;
-układ zarządzania LFO;
-przesuwniki fazowe;
-układy obsługujące czułość klawiatury (nie wiem czy zostaną w finalnej wersji);

Jest także wstępny projekt układu sterowania, natomiast zostanie on zmieniony.

Ogólnie prace idą do przodu. Dzisiaj zaczynam generatory obwiedni. Następne będą Filtry. Najwięcej czasu zajmie finalny układ sterowania. Po tym będę mógł przechodzić do fizycznego wykonywania układów :). Ach, zapomniałbym jeszcze o generatorze przebiegu losowego.

Co do klawiatury – zapewne zakupię jakąś najprostszą klawiaturę MIDI ze złączem MIDI (tak, żeby miała jak najmniej dodatkowych bajerów i przycisków) i najzwyklej w świecie połączę ją z płytą główną złączem MIDI i zabuduję wszystko w obudowę.

Pozdrawiam :hi:
Ostatnio zmieniony 10 lis 2015, 14:30 przez LutZek, łącznie zmieniany 5 razy.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

froese1983
Ekspert
Posty: 196
Rejestracja: 13 wrz 2009, 19:33
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Ciekawe pytanie
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112046

Post autor: froese1983 »

Wrzuć jeszcze fotorelację.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112104

Post autor: LutZek »

Krótki raport:

Programowanie rdzenia syntezy gotowe w 60%. We wtorek zacząłem projekt płyty głównej. W przyszłym tygodniu będę zamawiał pierwsze części. Płyta będzie gotowa prawdopodobnie pod koniec stycznia.

:hi:



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Belmondo
Habitué
Posty: 5846
Rejestracja: 10 maja 2004, 12:59
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: W-wa
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania: muzyka !!!
Status: Offline

#112152

Post autor: Belmondo »

No ciekawe ciekawe :handup:


Let us be thankful we have commerce. Buy more. Buy more now. Buy. And be happy

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112193

Post autor: LutZek »

Kolejne wieści z placu boju. Schemat płyty głównej gotowy. Nie zabrałem się jeszcze za samo projektowanie płytki PCB, zrobię to, gdy rozwiążę kwestię panelu czołowego, nad którym zacznę pracować w sobotę. Było sporo problemów do rozwiązania, począwszy od najprostszych, takich jak jakie złącza dobrać, przez nieco bardziej skomplikowane, jak np. wybór odpowiedniego wzmacniacza słuchawkowego, rozwiązanie wszelkich niuansów związanych z przetwornikiem cyfrowo-analogowym, ogarnięcie komunikacji z panelem czołowym no i najważniejsze - jak to wszystko rozwiązać, żeby działało mimo burzy elektromagnetycznej, która w środku się rozpęta ;D. Stan prac oceniam na 35 - 40 %. Pod koniec lutego chcę mieć w rękach fizycznie wykonane płytki PCB do zasilacza, płyty głównej i panelu czołowego ;). Taki przynajmniej jest harmonogram. Wiem natomiast, że do czasu oddania projektu magisterskiego syntezator nie będzie wyglądał tak jak ma wyglądać docelowo. Nie wiem czy zdążę stworzyć na czas filtry cyfrowe. Na panelu czołowym nie będą działały jeszcze diody, bo nie jest to coś niezbędnego, aby projekt został zaliczony. Na panelu czołowym będzie też sekcja arpeggiatora, który też najprawdopodobniej nie zostanie ukończony na czas.

L. :hi:



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

Stefan
Habitué
Posty: 1750
Rejestracja: 27 sie 2005, 13:23
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Katowice
Jestem muzykiem: Tak ♫♫
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Kontakt:
Status: Offline

#112194

Post autor: Stefan »

Trzymam kciuki za ten projekt - jak to wszystko ogarniesz i zaliczysz to planujesz użyć Twojej maszyny na placu boju ? Bo jak chcesz to możemy ją wypróbować i na scenie i w studio :hi:
w ramach promocji rodzimej produkcji.


Biedni są nie ci, którzy mają mało, ale ci, którzy potrzebują wiele.

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112197

Post autor: LutZek »

Dziękuję za miłe słowa :). Chciałbym użyć moją maszynę na plac boju o ile na nim się pojawię, gdyż przez ostatnie prawie 5 lat politechnika skutecznie wycięła mi czas na granie z życiorysu :). Chętnie natomiast udostępnię instrument do testów - chciałbym wiedzieć ile to to jest warte. Będzie to wymagało ode mnie jeszcze paru "poprawek", gdyż na ten moment instrument jest wyposażony w wyjście słuchawkowe i wyjście liniowe (nie ma standardowego wyjścia audio). Jest to spowodowane tym, że wymagałoby to ode mnie zastosowania na płycie głównej dodatkowego napięcia +/-15V, co znów wiązałoby się z koniecznością projektowania zasilacza na prąd zmienny, a na to znów jest za mało czasu :)

Marzy mi się zbudowanie w pełni programowalnego syntezatora, tj. użytkownik dostawałby do wyboru całą gamę elementów i mógłby je sobie dowolnie układać jak klocki na dotykowym ekranie. Z drugiej strony powątpiewam w realność takiego projektu, gdyż taka zabawa jest czasochłonna, a za coś żyć trzeba :grin:

Mam poza tym pewien problem techniczny. Na początku założyłem, że instrument będzie sterowany przy pomocy enkoderów mechanicznych. Problem w tym, że one dają 24 impulsy na obrót. W skrócie aby przy niektórych parametrach uzyskać znaczący efekt trzeba będzie się sporo nakręcić :/. Natomiast gdybym chciał użyć jakichś lepszych enkoderów, np. 36 imp/obrót, musiałbym na to wydać około 900 zł. Długofalowo będzie to problem do rozwiązania. Póki co pozostaje mi dorzucenie opcji programowego ustawienia czułości, zgodnie z preferencjami użytkownika.
Ostatnio zmieniony 09 sty 2016, 23:33 przez LutZek, łącznie zmieniany 5 razy.



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta

Autor tematu
LutZek
Stary wyga
Posty: 279
Rejestracja: 26 maja 2008, 22:46
Status konta: Podejrzane
Imię i nazwisko:
Lokalizacja: Tychy
Jestem muzykiem: Nie wiem
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Status: Offline

#112205

Post autor: LutZek »

Przyszło mi do głowy kolejne pytanie, mianowicie - czy gałki o średnicy 30mm nie będą zbyt duże?



Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
Awatar użytkownika

brood.k
Zweryfikowany
Stary wyga
Posty: 363
Rejestracja: 20 lis 2009, 20:39
Status konta: √ OK
Imię i nazwisko: Marcin Żmuda
Lokalizacja: Poznań
Jestem muzykiem: Tak ♫♫
Ulubieni wykonawcy:
Zawód:
Zainteresowania:
Płeć:
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

#112206

Post autor: brood.k »

Będą. Zwłaszcza jeżeli "trzeba będzie się sporo nakręcić". Wyjdzie radziecka kuchenka gazowa Поливокс :grin:
Spokojnie daj o połowę mniejsze.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2016, 0:48 przez brood.k, łącznie zmieniany 1 raz.


Vermona Sound Terror
www.sensoria666.bandcamp.com
www.kwartetproforma.com

Link:
BBcode:
HTML:
Ukryj linki do posta
Pokaż linki do posta
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat