Ostatni post z poprzedniej strony:
Cluster - Apropos Cluster, 1990;******
Style: krautrock, ambient, rock elektroniczny, new age, industrial, rock eksperymentalny, neofolk, musique concrète, cold wave, dark wave
7JK - Anthems Flesh, 2012;
*****
Style: new wave, rock psychodeliczny, rock industrialny, synthpop, noise, cold wave, dark wave, rock eksperymentalny, rock elektroniczny
Apropos Cluster - pierwszy po blisko dekadzie studyjny album legendarnej formacji krautrockowej Cluster.
Po wydaniu w 1981 roku albumu Curiosum, muzycy Cluster postanowili skupić się na realizacji własnych solowych projektów, działalność zespołu została zawieszona na niemal całą dekadę lat 80, która zresztą nie była zbyt udana dla pozostałych grup krautrockowych, które borykały się z licznymi perypetiami personalno-artystycznymi, czego dobrymi przykładami były przypadki Neu!, Faust, Wallenstein, Can, nawet Kraftwerk i Tangerine Dream. Co prawda muzycy Cluster - Hans-Joachim Roedelius i Dieter Moebius - w latach 1984-85 ponownie zjednoczyli siły, i wraz z Brianem Eno i Connym Plankiem nagrali dwa albumy: Begegnungen i Begegnungen II, jednak nie były one sygnowane nazwą Cluster, a po prostu "Eno Moebius Roedelius Plank".
Ku radości fanów Cluster, Roedelius i Moebius postanowili w 1989 roku reaktywować Cluster, nagrywając w latach 1989-90 w austriackim Blumau, pierwszy od dziewięciu lat studyjny materiał. Album Apropos Cluster został wydany przez wytwórnię Curious Music i, w 1991 roku był pierwszym w historii formacji albumem promowanym w USA.
Album Apropos Cluster składa się z dwóch części - pierwszej złożonej z czterech miniatur utrzymanych w klimatach z albumów Cluster & Eno oraz drugiej, w całości wypełnionej tytułową suitą utrzymaną w duchu twórczości Cluster z drugiej połowy lat 70.
Otwierający album utwór Grenzganger, jest połączeniem neofolku, ambientu i new age; kompozycja bardzo przypomina utwór Cabaret Voltaire - A Touch Of Evil, który otwiera (i kończy) album Red Mecca (1981).
Emmental jest kolaboracją melancholijnego ambientu z podniosłymi partiami fortepianu i sekcją basu w gościnnym wykonaniu polskiego awangardowego kontrabasisty Stanisława Michalika. Nie brakuje tu też elektronicznych plam.
W melancholijnych tonach utrzymany jest również Gespiegelt, choć numer jest bardziej w klimatach new age i muzyki filmowej, przypominających nieco dokonania Tangerine Dream, poczynając od drugiej połowy lat 80.
Falls z kolei oparty jest na orkiestrowych smyczkach i długich partiach trąbek, w których tle słychać elektroniczo-akustyczne eksperymenty.
22-minutowa tytułowa suita Apropos Cluster, zajmująca całą drugą część albumu, utrzymana jest w klimatach zbliżonych do twórczości Cluster z lat 1976-81. Kompozycję rozpoczynają chłodne i wysokie ambientowe przestrzenie w połączeniu z elektronicznym pulsem, psychodelicznymi syntezatorowymi zagrywkami i akustycznymi eksperymentami, które w końcu ustępują industrialnemu pulsowi automatu perkusyjnego i syntezatora na tle klawiszowych zagrywek. I taki jest zasadniczo schemat całego utworu, gdzie naprzemiennie ambient ustępuje industrialowi - i odwrotnie. W przypadku ambientowej odsłony utworu, w jego dalszej części, mamy do czynienia z licznymi eksperymentami elektro akustycznymi, eksperymenty z brzmieniem gitary basowej, trąbek, elektronicznymi plamami czy odległymi pulsami, a nawet z muzyką Dalekiego Wschodu rodem z Chin. Utwór zaś wieńczą delikatne partie fortepianowe.
Anthems Flesh - debiutancki album polsko-angielskiej formacji 7JK, będącej efektem długoletniej przyjaźni muzyków wrocławskiej formacji rocka industrialnego Job Karma z byłym wokalistą pochodzącego z Sheffield zespołu Sol Invictus Mattem Howdenem, który, po rozwiązaniu zespołu kontynuował solową twórczość pod pseudonimem Sieben - nazwy Sieben i Job Karma zaszyfrowane są zatem pod szyldem 7JK. Chociaż współpraca artystyczna Matta Howdena z Job Karmą sięga znacznie wcześniejszych lat, bowiem już w 2005 roku Matt Howden udzielił się wokalnie na albumie Job Karmy - Strike, wokalista występował także pod szyldem Sieben na organizowanym przez klawiszowca i wokalistę Job Karmy Maćka Fretta oraz odpowiedzialnym za sztuki wizualne w zespole Arka Bagińskiego słynnym Wrocław Industrial Festiwalu. Przyjaźń między muzykami oraz wspólne muzyczne pasje i zainteresowania zacieśniły między nimi współpracę do tego stopnia, iż artyści postanowili powołać do życia wspólny projekt łączący muzyczne wizje Sieben i Job Karmy, prezentujący jednak zupełnie nową od dotychczasowej, bardziej rockowo-psychodeliczną formę, zaś partie skrzypiec Matta Howdena tylko sporadycznie wysuwają się na pierwszy plan.
Premiera debiutanckiego albumu 7JK - Anthems Flesh miała miejsce 25 maja 2012.
Już pierwszy numer otwierający album musi budzić niesamowity respekt; Dirt City to energiczny, pulsujący industrialny utwór z zimnofalowym klimatem w duchu twórczości Skinny Puppy czy Ministry lat 80.
Bardziej psychodeliczno-noise'owy wymiar ma Dear Claire, gdzie brzmienia syntezatorów, gitary i skrzypiec przenikają się wzajemnie, tworząc klimat rodem z twórczości Coil, Throbbing Gristle czy Psychic TV.
W awangardowym utworze Krau, gdzie standardowe wokale zastępują wplecione w utwór fragmenty dialogów, wyraźnie słychać echa twórczości krautrockowych wykonawców lat 70 - Neu!, Harmonia i Cluster.
Wrocław In The Rain, piosenka pochodząca z repertuaru Sieben, w wersji 7JK łączy industrialną rytmikę z brudnym i melancholijnym brzmieniem, co w efekcie tworzy klimat oscylujący między twórczością Nine Inch Nails, a Einstürzende Neubauten.
Połączenie psychodeli, industrialu, zimnej fali i noise prezentuje kompozycja End Of The Year, z minimalistycznym, ale wyrazistym przesłaniem lirycznym.
Bardzo ciekawym numerem jest najbardziej eksperymentalny moment płyty, Organ Madness, odwołujący się do psychodeli i elektroniki lat 60 rodem z twórczości Bruce'a Haacka, Raymonda Scotta, Morta Garsona, Perrey & Kingsley, Mortona Subotnicka czy Silver Apples.
Uderzeniem zimnej fali i melancholii emanuje wręcz Boxed In Green; wyjątkową role odgrywają tu wysuwające się na pierwszy plan partie skrzypiec, pełniące rolę solówek gitarowych (takich momentów więcej będzie na następnym albumie 7JK) na tle chłodnej elektroniki, do tego ciepły, ale niezwykle smutny wokal Matta Howdena w połączeniu z chłodną muzyką, przypomina klimat twórczości Ultravox i Midge'a Ure z lat 80!
Drugi z coverów na płycie - Maid Of Orleans - wielki przebój lat 80 z repertuaru OMD, pozbawiony jest co prawda charakterystycznego dla oryginału basowego pulsu i energicznych uderzeń perkusji, w zamian za to 7JK oferuje analogową syntetyczną oprawę piosenki i militarystyczny, marszowy rytm - to z pewnością jeden z najlepszych coverów jaki kiedykolwiek nagrano.
Planning For Zombie Apocalypse, to przede wszystkim prosta, poetycka narracja na tle niezwykle chłodnej i mrocznej elektroniki, ocierającej się o gotyk, z długimi partiami skrzypiec pełniącymi rolę riffów gitarowych oraz powolnym i hipnotycznym beatem automatu perkusyjnego.
W The World's Pain klimat zimnofalowej elektroniki nabiera nieco orientalnego, bliskowschodniego klimatu, na który nakładają się orkiestrowe smyki, w tle zaś riffy gitary przenikają się z partiami skrzypiec. Sekcja perkusyjna o rockowym charakterze, jest odległa i przytłumiona, by wreszcie wyjść na pierwszy plan.
Tytułowy Anthems Flesh z gościnnym udziałem poety Keitha Howdena, prywatnie ojca Matta, który jest również autorem tekstu utworu, oparty jest na narracji na tle organowo-psychodelicznej muzyki. Utwór klimatem nawiązuje do krautrocka i lat 70. W podobnym organowo-psychodelicznym klimacie i brzmieniu lat 60 i 70, z trip-hopowym rytmem jest kompozycja 47 Words For Sheffield, z przejmującą melodeklamacją i długimi partiami skrzypiec w wykonaniu Matta Howdena.
Dirt Reprise, o podniosłym orkiestrowym brzmieniu, energicznej, choć odległej sekcji perkusji, partiami skrzypiec i smyków, i wreszcie niezwykle odległym, ledwo słyszalnym wokalu, jest zwieńczeniem całego albumu.